tiistai 1. elokuuta 2017

Tämä juttu on vuoden 2006 alusta



Hyvää uutta vuotta lukijat. Toivottu poismenoni palstoilta näyttää kuihtuneen toivomusasteelle. Tässä sitä levitetään omaa viisautta ja sonnitaan omaan pesään. Toivottavasti ei enää entiseen malliin, vaan kirjasta opittuun. On nykyaikaa kehittää itseään ja sen olen tehnyt minäkin. Sivistystäkin olen opetellut sen verran, että käytän nykyisin nenäliinaa. Rintataskussa. Nenän niistän edelleen ojan penkalle. Niin kuin herratkin tekee salaa.
*   *  *
Niin, se itseopiskelu. Olen harrastanut sitä kotikirjaston kautta. Vuosien varrella olen laajentanut kirjastoani melkoisiin mittoihin. Hyllystä löytyy keittokirja, virsikirja ja tietosanakirja. Lisäksi omistan vielä kirkonkirjat, mutta säilytän niitä papin arkistossa. Verokirjan olen hukannut.
Opiskelu sinänsä on ollut minulle aina epämieluisaa. Erityisesti opiskelusta annetut arvosanat. Niillähän tärkeimpinä tekijöinä on osoittaa vain opettajan viisaus suhteessa viisaampaan opetettavaan sekä opiskelijan nöyryyttäminen.
Nyt vanhemmalla iällä ja kirjoituksista saamani palautteen perusteella, olen tullut toisiin ajatuksiin. Olenko käyttänyt palstatilaa väärin? Koen palautteen antajat opettajan sijaisiksi ja heidän mielipiteensä arvosanoiksi.
Vaikka arvostelut edelleen ovat sitä ihtiään, olen ottanut opikseni ja kirjan kauniisti käteeni sekä opiskellut.
*   *   *
”Pakina (sivistyskielellä koseria) on parhaimmillaan henkevän pirteä, nasevan humoristinen, ivallinen tai paridioiva lyhyehkö kirjoitus, joka yleensä kirjoitetaan nimimerkin suojassa.” Lainaus on suoraan Fokus-tietosanakirjasta.
Aha. En olekaan tähän asti kirjoittanut uutisia tai lehden pääkirjoitusta. Tuskin tunnusomaista koseriakaan. Tunnustan olleeni kirjoituksissani pahasti hakoteillä.  Sanoisinko, täysin hukassa..
Parodia toisen tietokirjan mukaan on; ivamukailu, satiiriskoominen kirjallisuuden laji.
Olen edelleen hukassa kirjoituksissani. Mitä se satiiri sitten mahtaa olla?
Otavan Sivistyssanaston mukaan satiiri on pilkallinen kirjallinen tuote; ihmisten heikkouksia ruoskiva kirjoitus; pilkka; iva.
*   *   *
Pian neljäkymmentä vuotta olen suoltanut pakinaa, tietämättä mitä sen pitäisi sisältää. Vain sen olen tietänyt, ettei yhtä liuskaa pitempää sepustusta jaksa lukea nykyaikana kukaan.
Lupaan tästä eteenpäin yrittää parhaani, että täyttäisin hyvään pakinaan kuuluvat osa-alueet. Olen pilkallinen, pilkkaan ja ivaan ihmisten heikkouksia. Jos kirjoituksistani ei yrityksistäni huolimatta ala tulla positiivista palautetta, lupaan vaihtaa alaa.
Ryhdyn kolumnistiksi. ( tarkennan; en kommunistiksi) Kolumnisti tietokirjan mukaan kirjoittaa ajankohtaisia poliittisia tapahtumia käsitteleviä juttuja. Otsa rypyssä.
yhdenkin kanssa.Tohmajärveltä tuskin saa aikaiseksi ensimmäistäkään kolumnia. Täällä ei politiikan saralla ole elämää lainkaan. Niin minulle on sanottu.
*   *   *
Televisiosta toitotetaan miten pitäisi hoitaa pari suhdetta. Tässä on ihmeissään jo yhdenkin kanssa.



Ei kommentteja: